Izvršni direktor Luke Bar Ilija Pješčić smatra da kompanija treba da proširi asortiman usluga
Pretovar manji 16 odsto, rješenje spajanje sa Port of Adrijom
Problem Luke Bar su ograničeni lučki kapaciteti, a da bi veći dio regionalnog tereta koristio njene usluge potrebno je da se u najkraćem roku realizuju kapitalni projekti, naročito rekonstrukcija pruge Bar – Beograd i izgradnja auto-puta Bar – Beograd, navodi Pješčić.
Luka Bar je lani ostvarila 16 odsto manje pretovara nego u 2020. godini, saopštio je Pobjedi izvršni direktor te kompanije Ilija Pješčić. Kao jedan od razloga naveo je izostanak izvoza boksita na kinesko tržište, što je uslovljeno skokom cijena brodskog prevoza. Kazao je da će u ovoj godini nastojati povećati broj poslovnih partnera i proširiti asortiman usluga, ali da će ograničavajući faktor biti prostorni i pretovarni kapaciteti. Zato smatra da bi optimalno rješenje bilo vlasničko ili organizaciono objedinjavanje kompanija Luka Bar i Port of Adrija.
Poslovanje
On u ovom trenutku nije mogao da saopšti preliminarne podatke o finansijskom rezultatu za prošlu godinu, jer se još svode računi, ali je naveo da ukupni prihodi za devet mjeseci 2021. godine iznose 8,07 miliona eura i veći su za 29.275 eura u odnosu na isti period 2020.- Ukupni rashodi za devet mjeseci 2021. godine iznose 7,64 miliona eura i veći su za 15 odsto, odnosno za milion eura u odnosu na isti period 2020. godine kada su iznosili 6,63 miliona eura – precizirao je Pješčić.Ministarstvo kapitalnih investicija je u novembru prošle godine saopštilo da je u prva tri kvartala prošle godine Luka Bar ostvarila dobit od 421.964 eura.
Prema riječima Pješčića, gravitaciono područje na kojem Luka Bar posluje zavisi od postojeće mreže saobraćajnica.- Područje Crne Gore, Srbije i Kosova predstavlja užu gravitacionu zonu za čije robne tokove je opravdano očekivati da budu realizovani preko Luke Bar, dok područje koje se odnosi na ostale zemlje regiona, predstavljaju širu gravitacionu zonu čije robne tokove je moguće usmjeriti na Luku Bar – naveo je Pješčić i dodao da su najznačajniji poslovni partneri barske kompanije lani bili Zijin iz Srbije (obojeni metali), Uniprom (boksiti), Cemeks (cementa) i Helenik petroleum (gorivo).
Pretovar
Za ovu je godinu nacrtom plana predviđen pretovar dva miliona tona tereta.- Koncentrat bakra i ruda boksita u ukupnom pretovaru učestvuju sa 65 odsto, dok se ostatak odnosi na ostale vrste tereta – saopštio je Pješčić.
Naveo je da je ukupna vrijednost realizovanih i započetih investicija tokom 2021. godine bila 1,25 miliona eura, a posebno je istakao nastavak sanacije konstrukcije operativne obale Volujica, modernizaciju trafostanica i sanaciju dijela lučke željezničke mreže.- Sve investicione aktivnosti bile su usmjerene ka unapređenju stanja raspoložive lučke infrastrkture i poboljšanju nivoa tehničke opremljenosti luke, a sve u svrhu uspostavljanja osnova za povišenje nivoa kvaliteta lučkih usluga i opšte poboljšanje tržišne pozicije – rekao je Pješčić i najavio investicije vrijedne 5,4 miliona eura u ovoj godini i to u lučku infrastrukturu, suprastruktu i mehanizaciju, dok je ostatak predviđen za međunarodne projekte, zaštitu životne sredine i razvoj novih kapaciteta luke.
– Investicije će se finansirati iz sopstvenih sredstava i dijelom iz kreditnog zaduženja – izjavio je Pješčić i dodao da će nastojati da, uz povećanje broja poslovnih partnera, radi na proširenju asortimana usluga tako što će nuditi usluge od prije 2009. godine, odnosno kad je kompanija bila jedinstvena.
Objedinjavanje
– Ove aktivnosti motivisane su željom da se na taj način doprinese konkurentnosti luke kao infrastruktre i ukupnog transportnog lanca koji ide preko Luke Bar ka Centralnoj i Jugoistočnoj Evropi. Ograničavajući faktor će biti prostorni i pretovarni kapaciteti, tako da bi optimalno rješenje predstavljalo vlasničko ili organizaciono objedinjavanje dva terminal operatora (Luka Bar i Port of Adria) koji u ovom trenutku obavljaju djelatnost na prostoru Luke Bar kao infrastrukture – kazao je Pješčić.Kompanija Port of Adria je od 2013. godine vlasništvo turske kompanije Global Ports holding.
Pješčić je dodao da su neki od potencijalnih poslovnih partnera u ovoj godini HBIS, MSC Montenegro (kontejneri) i ILC (PET granulata u džambo vrećama).– Nažalost, činjenica je da nedovoljan procenat ,,regionalnog tereta“ ide preko Luke Bar, tako da se napori naše kompanije i svih subjekata logističkog sistema Crne Gore moraju usmjeriti ka prevazilaženju postojećeg stanja – poručio je Pješčić, koji smatra da je stanje drumskih i željezničkih veza Luke sa gravitacionim područjem suštinski važan, ali ne i jedini faktor uticaja na nivo konkuretnosti Luke.– Definitivna je, međutim, potreba da se u najkraćem roku realizuju kapitalni projekti, naročito rekonstrukcija pruge Bar – Beograd i izgradnja auto-puta Bar – Beograd – zaključio je Pješčić.
Zaposlenih 407, prosječna plata 731 euro
Pješčić je istakao da Luka Bar redovno isplaćuje zarade zaposlenima, kao i sve obaveze prema državi, pa su na ,,bijeloj listi“ poreskih obaveznika.
– Imamo 407 zaposlenih, 18 više nego u decembru 2020. godine. Neophodno je povećanje broja zaposlenih uslovljeno povećanjem obima pretovara koncentrata bakra za borski Zijin – kazao je Pješčić i dodao da je za novembar prošle godine prosječna neto zarada iznosila 731,14 eura.
Izvor: Pobjeda.me