luka bar AD CRna Gora Port Bar AD Montenegro (16)
ISTORIjAT LUKE BAR
Marta 1905. godine

sa jahte ’’Rumija’’ u more postavljen kamen temeljac barske luke.

27. juna 1906. godine

zaključen ugovor između crnogorskog Ministarstva finansija i Predsjednika ”Barskog društva” o ’’gradnji i eksploataciji slobodnog barskog pristaništa sa dodatnom slobodnom zonom i željeznicom od Pristana do Skadarskog jezera, kao i plovidbi mehaničkim sredstvima po Skadarskom jezeru’’
U Prvom svjetskom ratu Luka pretrpjela štetu usljed torpedovanja austrijskih ratnih brodova. Nakon Prvog svetskog rata Luka Bar ostaje van privredno-trgovačkih puteva, redovne brodske linije je zaobilaze, a ’’Barsko društvo’’ naplaćuje visoke takse za pristajanje brodova u Luci.

1926. godine

na Pristanu je osnovana ’’Barska plovidba’’ koja koristi Luku Bar kao svoju matičnu.

1943. godine

u Luku ulaze njemačke divizije, a napuštajući je, u proljeće 1944. miniraju malo pristanište, tzv. ’’Stari porat’’.

Po završetku Drugog svjetskog rata počinje obnova Luke. Definitivnim određivanjem trase pruge od Beograda do Bara 1950.godine određen je i budući razvoj Bara i njegove luke.

1952. godine

usvojen je prvi program izgradnje moderne luke, a radovi počinju iste godine.

1960. godine

luka je puštena u međunarodni saobraćaj i u njoj formirani granični prelaz i Povjereništvo za kontrolu međunarodnog putničkog prometa u pomorskom saobraćaju.

15. juna 1965. godine

uspostavljena je redovna putnička linija sa Barijem.
Iste godine završena je izgradnja prve faze Luke sa kapacitetima od 1,2 miliona tona pretovara robe.

1971. godine

počela izgradnja druge faze Luke; projektovani kapaciteti 5 miliona tona

15. aprila 1979. godine

zemljotres uništava veliki dio kapaciteta Luke, posebno onih izgrađenih na stari, klasičan način u prvoj fazi.

U martu 1981. godine

počela je sanacija i obnova lučkih kapaciteta, a završena je 2 godine kasnije.

1992. godine

UN uvode sankcije prema SRJ što se dramatično odražava na poslovanje Luke.

U novembru 1995. godine

sankcije su suspendovane i brodovi ponovo pristižu u barsku Luku.

U februaru 1998. godine

Luka transfomisana u akcionarsko društvo.

1. oktobra 2009. godine

završen proces restrukturiranja; iz Luke Bar izdvojen Kontejnerski terminal i generalni tereti AD, kao i tri d.o.o. u stoprocentnom vlasništvu Luke Bar Ad: Obezbjeđenje i protivpožarana zaštita d.o.o, Pomorski poslovi d.o.o., i Informatika d.o.o.

1. aprila 2010. godine

iz Luke Bar AD izdvojen hotel ’’Sidro’’ d.o.o

U Decembru 2011. godine

Izvršena je nabavka, lučke mobilne dizalice “Liebherr LHM 550” nosivosti 144t

U Septembar 2020. godine

Izvršena je nabavka, lučke mobilne dizalice “Liebherr LHM 420” nosivosti 124t

U Martu 2021. godine

Započeta sanacija konstrukcije operativne obale Voluice

en_USME